Ciderhusreglerna.

Fiiiiiiiiiinally! På tåget hem idag läste jag ut den förbannade slöläsda nära på 600 sidor långa engelska pocket-upplagan av John Irvings Ciderhusreglerna (eller The Cider House Rules  för att vara petig). Vad ledsen jag blev då, haha. Först när jag såg att det var slut på ett kapitel, men märkte att det var fullt med text på baksidan, så tänkte jag "vilket bra slut det här skulle vara". Byter sida. CRAP, den var slut! Jag hann ju inte förbereda mig mentalt på att den tog slut. Usch usch. Då ville jag för en gångs skull att den skulle vara längre ><'´

Men ja, den var bra. Jag tycker om filmen, men det blir så annorlunda att läsa boken. Det är så mycket mer sammanhållande och saker som tagits upp tidigt i boken kommer fram igen mycket senare. Och snacka om skillnad, mycket saker som är omgjorda i filmen. Men som sagt, båda är bra.

När jag började läsa den visste jag inte alls att den handlade så mycket om abort-grejen. Det är faktiskt väldigt mycket medicinska saker med. Ja, jag visste att det var en och två doktorer, eller läkare wtf, men ändå. Fast inte mig emot. Det blev bara så att orden på engelska var sådana jag aldrig hört och förmodligen inte skulle förstå på svenska heller, haha. Tur att det inte påverkade historien i alla fall.

Men det är verkligen en fin bok. Sorglig och hemsk också men intressant. Det händer mycket, även om det inte är i actionspänningsnivå (?!). Och jag tycker det är bra att man får läsa mycket om barnhemmet och Melonys tripp, även om Homer försvann till äppelfarmen (?) Instämmer om att John Irving skriver bra, åtminstone i denna och jag kan tänka mig att läsa fler!

Jag ger boken FEM ÄPPLEN! :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback