Alexander den store: Ammons spådom & Doktor Glas.

Ja, att få läsa böcker är en av de sakerna som sommaren ger tillfälle för. Har nu läst den andra boken i Alexander-trilogin, Ammons Spådom  och det är väldigt bra den med, precis som jag minns. Spännande med hans grekiske legosoldat till motståndare, så att det inte bara är storkonungen av Persien. Ja. Har just lagt fram den tredje och sista boken på nattduksbordet. Förresten kom jag på en negativ sak med böckerna nu: Översättarna elle författaren själv har svårigheter med att stava namnen på personer och ställen lika varje gång. Ibland hoppar det mellan två olika, ibland är det bara en gång. Men jag stör mig lite på det.

Tio minuter efter att ha läst ut boken ovan så öppnade jag Doktor Glas . Har länge längtat efter att få läsa om detta dystra triangeldrama som det framstod att vara. Inte riktigt som jag förväntat mig. Jag tänkte mig intriger och blodspillan i kärlekens namn. På ett sätt var det ju det. Men verkligen inte på det klassiska viset, nej. Blev ändå väldigt fängslad av boken. Den är skriven i dagboksform av doktorn. Hans tankar är lite skrämmande (vet ej om det är för att de ibland stämmer, eller för att de bara är creepy) men ack så fascinerande. Många gånger är de så avsides själva huvudstoryn, men lika intressanta och viktiga att jag önskar att det fanns en hel drös med böcker om Tyko Gabriel Glas. Den är också så kort. 200 sidor, med relativt stor och gles text. Tyvärr gör det gamla språket (1905) att jag tappar bort mig i vissa diskussioner och tankar och förstår inte riktigt. Tur att jag äger den. En dag är jag kanske mer i stånd till att förstå.


http://bilder.panorstedt.se/bilder/Omslag/160/13012614_O_2.jpghttp://www.nok.se/nok8titleimages/168/401.jpg

Kommentarer
Postat av: Louise Ewing

hej! jag behöver hjälp och insperation med hur jag ska göra med mitt hår, ska jag spara långt eller ha page?! skriv gärna i en kommentar hur just du tycker, jag är öppen för alla förslag:)

puss/ louise ewing

Postat av: anka

lol

2009-07-23 @ 20:36:30
URL: http://hemsk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback